Veelgestelde vragen

Hier vind je de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen, neem dan contact op.

We zijn door de arts verwezen omdat er geen medische behandeling is voor deze klacht. Wat als blijkt dat er toch een medisch probleem is?

Bij een aanhoudende klacht door welke oorzaak dan ook, ontstaan veranderingen in de normale processen in het lichaam en ontwikkelen zich ook gedachten en emoties die het beter worden in de weg staan. Met mijn begeleiding wordt die ‘nevenschade’ weggehaald en kunnen we samen ervaren of de klacht verdwijnt. Zijn er gedurende het traject voor mij signalen die vragen om medisch handelen, zal ik uiteraard adviseren opnieuw de arts te contacteren. Wanneer mijn begeleiding wordt gestart terwijl de onderzoeken/behandeling nog lopen, heeft de hulp juist een positieve invloed op herstel van het medische probleem.

Is mijn kind bij U in hypnose en is dat niet gevaarlijk?

Tijdens de sessie zal ik een aantal oefeningen doen, die beter en sneller verlopen wanneer het kind/de jongere in trance is. Dat is niet gelijk aan slapen of wegraken. Trance is een toestand van je brein waarbij je beter kunt focussen op dat waarop je je wilt richten. Daar zitten jonge kinderen sowieso al snel in, terwijl ze gewoon bezig zijn met spel of creatie. Zij hoeven niet eens stil te zitten of de ogen te sluiten. Bij de oudere kinderen en jongeren vraag ik wat ze willen om in die staat te komen. Het voelt heel prettig, er zijn geen bijwerkingen, je doet niets wat je niet wilt. Sterker nog, je leert jezelf beter kennen en gaat ervaren wat je wel wilt. Bij mij mag een ouder erbij blijven als het kind dat wilt. Daarnaast geef ik een thuisopdracht die ook werkt vanuit trance en herhaling ervan.

Gedachten, emoties en gedrag veranderen immers het best, wanneer ook het onderbewustzijn meewerkt en er sprake is van herhaling op herhaling. Trainen dus.

Waarom moet mijn kind bij U zijn want er is geen sprake van ‘stress’. Het is een vrolijk kind.

Wij als volwassenen denken te weten/voelen wat er in het kind gebeurt. Dat is een misvatting. Kinderen ontwikkelen zich in fasen op verschillend gebied. Kinderen ervaren gebeurtenissen in zichzelf en gebeurtenissen van buiten op een eigen manier. Iets wat voor ons geen issue meer is, kan het voor het kind wel zijn. Wanneer de ervaringen van het kind (zelfs al tijdens de zwangerschap) niet goed verwerkt zijn, zijn die nog steeds aanwezig in het reactie systeem. Met andere woorden, wat wij in de volksmond stress noemen, is een situatie. Maar het gaat niet om de feitelijke gebeurtenis, wel om de innerlijke verwerking door het kind. Die ‘stressoren’ bevinden zich vaak in het onderbewuste deel van het brein en ontregelen lichaam en geest op een manier die niet direct geassocieerd wordt met de oorzaak. Het kind kan heel vrolijk doen.

Hoe weet ik als ouder dat het al beter gaat met mijn kind, dat de therapie werkt?

Uit ervaring weet ik dat de echte verbetering doorzet na de tweede sessie. Dat is een gemiddelde. Soms is er al na 1 sessie verbetering, soms pas na de derde sessie. Daarom wil ik ook graag tussen de sessies door contact houden. Ik ben 24/7 per app te bereiken en antwoord wanneer mogelijk voor mij. Juist door bij de concrete lastige momenten mee te denken/helpen, leert het kind
en jullie hoe met de moeilijke momenten om te gaan. Want herstel komt niet via een quick fix. Dat herstellen is een proces met ‘vallen en opstaan’. Je kunt herstel zien aan heel veel verschillende zaken. Beter slapen, meer energie en zin om iets te doen, ogen die weer glanzen en natuurlijk afname of verdwijnen van de klachten/pijn.

Kunnen wij als ouders of leerkracht iets doen om te helpen?

Jazeker. Het gaat dan vaker om iets laten dan iets doen. Het kind/de jongere heeft ruimte nodig (letterlijk en figuurlijk) om zelf terug in balans te komen. Teveel hulp is juist belemmerend. Te weinig hulp geeft het gevoel dat ze het alleen uit moeten zoeken. Het is voor iedereen anders. Om ouders en leerkracht hierin te begeleiden heb ik graag een gesprek. Wat voorop staat is de goede verbinding met het kind. En daarvoor is het misschien soms even wennen aan mijn adviezen, die in eerste instantie tegen je gevoel of opvatting lijken in te gaan. Maar geloof het of niet, je doet jezelf en je kind/leerling een groot plezier, wanneer je uitvindt wat het beste werkt. Mijn adviezen staan beschreven in het boek ‘Laat maar, je snapt het niet’.

Komen de klachten na de begeleiding niet terug na een tijdje?

Wanneer de onderliggende reden voor het lichaam om die klacht te ontwikkelen, is verdwenen, komt die klacht niet terug. Wanneer deze niet is aangepakt, kan dezelfde klacht terugkomen of er kunnen andere klachten ontwikkelen. Daarom is het van belang niet alleen symptomatisch te werken. Er zijn soms omstandigheden dat er symptomatisch gewerkt moet worden (alleen pijn ,klacht behandelen). Dan is terugval mogelijk. Dat is ook het geval bij een ongezonde leefstijl of moeilijke omstandigheden.