In mijn boek Laat maar… je snapt het niet! laat ik zien hoe je signalen kunt oppakken, hoe je op de juiste manier gesprekken voert en hoe je samen tot een oplossing komt.
25-35% van de kinderen en jongeren tussen 4 en 25 jaar heeft last van aanhoudende lichamelijke/mentale onbegrepen klachten. Wij, de omringende volwassenen, zijn vanuit een goede intentie geneigd met onze overtuigingen en oplossingen voor hen te komen. We luisteren niet (voldoende) of pas in een later stadium naar het kind.
‘Laat maar, je snapt het niet…’
Dit zijn vaak de letterlijke woorden uit de mond van een kind op het moment dat het niet lekker in het vel zit en jij als ouder goedbedoelend en bezorgd probeert uit te vragen wat er aan de hand is.
Wanneer het kind deze woorden niet gebruikt, heb je grote kans op een nonverbale reactie die van dezelfde strekking is. Bijvoorbeeld weglopen uit het gesprek, huilen, schreeuwen.
Je voelt je machteloos, je wilt zo graag dat het goed gaat met het kind en zou het liefst meteen willen fiksen wat er mis gaat…
En dan ontstaat er met grote kans miscommunicatie.
Een kind wordt vaker ziekgemeld of is langer afwezig als gevolg van niet lekker zijn…
Een kind is wel aanwezig maar lijkt veranderd in gedrag, uiterlijk en/of prestaties…
Een kind is altijd opvallend stil en op de achtergrond…
Dit zijn bijzonderheden bij kinderen, waarbij je tot taak mag nemen eens te polsen bij het kind hoe het met hem gaat in het algemeen. Het is zo belangrijk omdat er nu eenmaal mentale en fysieke voorwaarden zijn bij een kind om op school, tussen anderen, een dag door te brengen, informatie op te nemen en te verwerken, fijne sociale contacten te hebben, te bewegen en plezier te kunnen hebben.
Steeds als ik het boek van Majella tegenkom (en dat is vaak want het staat hier op een prominente plaats) moet ik weer even terugdenken aan onze grootste opvoedblunders tijdens onze carrière als ouders.
Wat had ik toen graag al ‘Laat maar … je snapt het niet’ gelezen. Want dit boek laat precies zien waarom dit soort twee-/drie-/vier-/vijf-tegen-eengesprekken niet werken en hoe je wel het gesprek met je kind aan kunt gaan.
Aanrader (ook als je kind probleemloos door het leven zeilt).
Majella Lammers (1959) is sinds 1982 werkzaam in haar eigen praktijk voor hulp aan kinderen en jongeren met communicatieve problemen. Sinds 2002 werkt zij met hypnotherapie voor kinderen en jongeren met aanhoudende lichamelijke klachten. Ze heeft een eigen werkmethode, de M-M-M-methode ontwikkeld. Ruim 20 jaar en vele cliënten later wil zij zich niet beperken tot ‘reparatie-werk’ maar vooral bezig zijn met ‘preventie-werk’. Want het grootste deel van de kinderen en jongeren hoeft naar haar mening niet in de hulpverlening terecht te komen, wanneer de volwassenen vanuit kind-perspectief naar het kind kijken en luisteren.
In mijn boek Laat maar… je snapt het niet! laat ik zien hoe je signalen kunt oppakken, hoe je op de juiste manier gesprekken voert en hoe je samen tot een oplossing komt. Dit e-book is een korte introductie op mijn boek.