25-35% van de kinderen en jongeren tussen 4 en 25 jaar heeft last van aanhoudende lichamelijke/mentale onbegrepen klachten. Wij, de omringende volwassenen, zijn vanuit een goede intentie geneigd met onze overtuigingen en oplossingen voor hen te komen. We luisteren niet (voldoende) of pas in een later stadium naar het kind. Er gebeurt wat we helemaal niet willen, we verliezen de verbinding met het kind. De aanvankelijk vage klachten nemen in hevigheid toe of worden chronisch.
Dit heeft behalve op het kind en het gezin veel impact op het schoolse en sociale leven. Het kind komt uiteindelijk in de hulpverlening terecht. Dit proces kan voor de meeste kinderen al in een vroeger stadium doorbroken worden doordat wij, de volwassenen, sneller en beter signaleren en goede gesprekken met het kind daarover aangaan.
Dit boek laat zien hoe je signalen kunt oppakken, hoe je op de juiste manier gesprekken voert en hoe je samen tot een oplossing komt.
25-35% van de kinderen en jongeren tussen 4 en 25 jaar heeft last van aanhoudende lichamelijke/mentale onbegrepen klachten. Wij, de omringende volwassenen, zijn vanuit een goede intentie geneigd met onze overtuigingen en oplossingen voor hen te komen. We luisteren niet (voldoende) of pas in een later stadium naar het kind.
‘Laat maar, je snapt het niet…’
Dit zijn vaak de letterlijke woorden uit de mond van een kind op het moment dat het niet lekker in het vel zit en jij als ouder goedbedoelend en bezorgd probeert uit te vragen wat er aan de hand is.
Wanneer het kind deze woorden niet gebruikt, heb je grote kans op een nonverbale reactie die van dezelfde strekking is. Bijvoorbeeld weglopen uit het gesprek, huilen, schreeuwen.
Je voelt je machteloos, je wilt zo graag dat het goed gaat met het kind en zou het liefst meteen willen fiksen wat er mis gaat…
En dan ontstaat er met grote kans miscommunicatie.
Een kind wordt vaker ziekgemeld of is langer afwezig als gevolg van niet lekker zijn…
Een kind is wel aanwezig maar lijkt veranderd in gedrag, uiterlijk en/of prestaties…
Een kind is altijd opvallend stil en op de achtergrond…
Dit zijn bijzonderheden bij kinderen, waarbij je tot taak mag nemen eens te polsen bij het kind hoe het met hem gaat in het algemeen. Het is zo belangrijk omdat er nu eenmaal mentale en fysieke voorwaarden zijn bij een kind om op school, tussen anderen, een dag door te brengen, informatie op te nemen en te verwerken, fijne sociale contacten te hebben, te bewegen en plezier te kunnen hebben.
Een aanrader voor veel ouders! Het leest gemakkelijk en begrijpelijk. Majella belicht alle facetten van het opvoeden en “problem waar veel ouders en kinderen tegenaan lopen, op een prettige manier zonder belerend te zijn. Het is een eyeopener en een handreiking om jezelf bewust te zijn dat je vanuit het kind luistert en kijkt. Een mooi geschreven boek!
Majella Lammers (1959) is sinds 1982 werkzaam in haar eigen praktijk voor hulp aan kinderen en jongeren met communicatieve problemen. Sinds 2002 werkt zij met hypnotherapie voor kinderen en jongeren met aanhoudende lichamelijke klachten. Ze heeft een eigen werkmethode, de M-M-M-methode ontwikkeld. Ruim 20 jaar en vele cliënten later wil zij zich niet beperken tot ‘reparatie-werk’ maar vooral bezig zijn met ‘preventie-werk’. Want het grootste deel van de kinderen en jongeren hoeft naar haar mening niet in de hulpverlening terecht te komen, wanneer de volwassenen vanuit kind-perspectief naar het kind kijken en luisteren.